GripVR: Een virtual reality-interventie om grip te krijgen op leefstijlgewoontes

Wat moeten we doen om de wereldwijde pandemie van bewegingsarmoede aan te pakken?

Kun je jezelf fit gamen?
We weten ondertussen dat GripVR een effectieve manier is om slechte gewoontes aan te pakken en te veranderen. Maar in GripVR zitten ook wat meer verborgen onderdelen die op zich ook al heel veel voordelen hebben. Zo start de VR-interventie altijd met een zogenaamde High Intensity Interval Training (HIIT) onder leiding van Irene Schouten. De oud Olympisch en wereldkampioene schaatsen helpt je in de game om je hartslag echt omhoog te brengen.

Om nou te zien of zo’n VR-HIIT effectief is, heeft het UMCG samen met de University of Groningen gekeken of de Grip-VR-HIIT even goed werkt als een gewone HIIT. Nou, dat blijkt zo te zijn, ‘the intensity of the VR HIIT was comparable to that of a non-VR HIIT’.

 

    Wat zijn nou de specifieke voordelen van zo’n high intensity interval training?
    Zo maar wat voordelen van HIIT op een rijtje:

    1. Het is een veilige manier van training, ook bij ouderen, zelfs als ze ziek zijn (1)
    2. HIIT hoeft veel minder tijd te kosten en geeft toch dezelfde gezondheidsvoordelen als veel langere trainingssessies (2)
    3. Bij jongeren geeft het heel veel voordelen. Een overzichtsartikel somt het op: HIIT is erg effectief, niet alleen om je fitter te voelen, maar het zorgt ook voor betere leerresultaten, beter je aandacht kunnen richten, een groter ruimtelijk inzicht, betere verbale vermogens, beter kunnen redeneren en ook van groot belang, meer zelfvertrouwen, meer psychologische veerkracht en een betere stemming (3, 4, 5). Oftewel, het is eigenlijk geen wonder dat kinderen vandaag de dag zoveel meer problemen hebben op psychisch gebied, ze bewegen veel minder dan vroeger.
    4. Overigens gelden die cognitieve voordelen ook voor ouderen (6)De kans op bijvoorbeeld cardiovasculaire problemen, hart- en vaatziektes, neemt af (7)HIIT zorgt ervoor dat je meer energie krijgt op celniveau. Dit is heel belangrijk omdat mitochondriale problemen samenhangen met alle moderne niet-overdraagbare westerse ziektebeelden (8, 9, 10).HIIT is goed voor je brein. Zo simuleert het de aanmaak van BDNF. BDNF stimuleert de groei van zenuwcellen. Het zorgt ervoor dat zenuwcellen beter kunnen overleven in moeilijke omstandigheden. Ook zorgt het er voor dat cognitieve processen, zoals bijvoorbeeld denken, concentratie en geheugen verbeteren (11). Sterker nog: ‘HIIT is the best training modality for acutely increasing peripheral BDNF levels in adults.’ (12).

     

    Onderzoek naar verandering van automatische gewoontes

    Dit artikel beschrijft een onderzoek naar een nieuwe interventiemethode om ongezonde gewoontes te verminderen en gezonde gewoontes te versterken. Mensen hebben gewoontes die vaak onbewust worden uitgevoerd. Deze gewoontes kunnen zowel positief als negatief zijn voor hun gezondheid.

    Traditionele methoden
    Voorheen werden methoden als de Approach-Avoidance Task (AAT) gebruikt om grip te krijgen op gewoontes. Hierbij krijgen deelnemers op een computer beelden te zien die geassocieerd worden met gezonde of ongezonde gewoontes. Door een joystick te bewegen, zoeken zij toenadering of nemen ze afstand van de getoonde gewoonte. Deze methode is echter niet altijd effectief gebleken en kan als saai worden ervaren, waardoor mensen afhaken.

    VR interventie: GripVR
    In dit onderzoek is een nieuwe VR-interventie (Virtual Reality) onderzocht met de naam GripVR. GripVR is ontwikkeld om de nadelen van de traditionele manier op te vangen. Dat doet GripVR door zowel de interventie op maat te maken, de gezonde en ongezonde gewoontes zijn specifiek voor degene die werkt aan zijn of haar gewoontes, én door de interventie leuk en speels te maken. Met behulp van VR worden deelnemers in een virtuele omgeving geplaatst waar zij oefenen met het aanpassen van hun automatische reacties op beelden van gezonde en ongezonde gewoontes.

    Doel van het onderzoek
    Het onderzoek richt zich op twee hoofdvragen:

    • Kan GripVR leiden tot een afname van de ongezonde gewoontesterkte en een toename van de gezonde gewoontesterkte?
    • Hoe ervaren deelnemers de VR-interventie?

    Onderzoeksresultaten
    Aan het onderzoek namen 12 participanten deel. Zij kregen zes trainingssessies met GripVR. Na de training en twee weken later vulden zij vragenlijsten in om de sterkte van hun gezonde en ongezonde gewoontes te meten. Ook vulden zij een vragenlijst in over hun ervaringen met GripVR.

    De resultaten laten zien dat GripVR zeer effectief is in het verminderen van de ongezonde gewoontesterkte, zowel direct na de training als tijdens de follow-up twee weken later.

    De toename van de gezonde gewoontesterkte bleek niet significant. Dit kwam doordat de deelnemers enorm verschilden in hoezeer zij al gezonde gewoontes hadden aan het begin van het onderzoek. Alleen diegenen die nog weinig gezonde gewoontes hadden gingen sterk vooruit (6 proefpersonen), degenen die al veel gezonde gewoontes hadden, bleven gelijk.

    De deelnemers ervaarden GripVR positief. Ze vonden de interventie belonend en de vormgeving aantrekkelijk.

    Belang van het onderzoek
    GripVR laat veelbelovende resultaten zien als een nieuwe methode om ongezonde gewoontes te verminderen. VR kan een aantrekkelijke en effectieve manier zijn om mensen te helpen met het veranderen van hun leefstijl. Verder onderzoek is nodig om de effecten van GripVR te bevestigen in specifieke doelgroepen.

    Download hier het complete artikel.

     

    Kernwoorden: automatische gewoontes, leefstijl, VR, virtual reality, gezondheid

    Samenvatting Master Thesis Health and Medical Psychology, Leiden University: Get a grip! GripVR: A virtual-realitybased Intervention to change Approach Biases towards Lifestyle Habits (L. Jacobs, B. Maarsingh, M. Rommers, P. ten Broeke), 2024

    VR-training helpt om meer te bewegen

    Onderzoek naar GripVR om motivatie voor sporten te verhogen

    Dit onderzoek richt zich op het effect van virtual reality (VR) op motivatie om te sporten. Wetenschappers wilden weten of eenmalige VR-training met “approach-avoidance training” (ABM) mensen meer zin geeft om te bewegen. (NB: Ondanks het feit dat GripXR, het bedrijf dat de VR-training heeft gemaakt, benadrukte dat een eenmalige training nauwelijks effectief kan zijn, pas na minimaal 6 trainingssessies verwachten zij echt een positief resultaat, werd toch onderzoek gedaan naar 1 sessie VR-training. De trendanalyse geeft toch een positief resultaat, vooral bij mensen die nog weinig actief zijn, de moeilijkste doelgroep.)

    Deelnemers en Methode

    • 60 mensen deden mee en werden verdeeld in drie groepen:
      • VR-ABM: VR-training met oefeningen die motivatie voor sporten stimuleren.
      • VR-controle: VR-training met oefeningen die geen invloed hebben op sportmotivatie.
      • Non-VR controle: Buiten wandelen (zelfde intensiteit en duur als VR-trainingen).
    • Voor en na de training werd gemeten hoe snel mensen reageerden op plaatjes van sporten en stilzitten. Dit helpt onderzoekers te achterhalen hoe gemotiveerd mensen zijn om te sporten.
    • Ook werd gemeten hoeveel de deelnemers bewogen met een apparaatje dat ze een week droegen.

     

    Resultaten

    • Wellicht heeft GripVR zin voor mensen die weinig sporten:
      • Mensen die al weinig bewogen lieten na de VR-ABM-training een toegenomen motivatie voor sporten zien.
    • De relatie tussen baseline activiteit en VR-ABM training is nog niet helemaal duidelijk en vraagt om verder onderzoek.

    Belangrijkste punten

    • VR-ABM training kan mogelijk zinvol zijn om mensen die weinig sporten te stimuleren. De trendanalyse laat een positief resultaat zien.
    • Toekomstig onderzoek moet uitwijzen hoe effectief VR-ABM is op lange termijn.

    Kernwoorden: automatische gewoontes, leefstijl, VR, virtual reality, gezondheid

    Samenvatting Master Thesis Health and Medical Psychology, Leiden University: Get a grip! GripVR: A virtual-realitybased Intervention to change Approach Biases towards Lifestyle Habits (L. Jacobs, B. Maarsingh, M. Rommers, P. ten Broeke), 2024

    GripXR B.V., Bollemanssteeg 64 Leeuwarden, info@gripxr.nl

    (c) 2023 GripXR B.V.